Jógyakorlatok
Célunk a jó gyakorlataink folyamatos fejlesztése és alakítása a kor elvárásainak megfelelően.
Pedagógiai eljárásainkat, módszereinket alkalmassá tesszük arra, hogy más intézmények
adaptálhassák folyamatos mentortevékenységük mellett. Bázisintézményi és partnerintézményi
szerepünket belső és külső hálózatépítéssel erősítjük.
Inkluzív nevelés – Differenciált egyéni képességfejlesztés
Az oktatás megszervezésének az a módja, amely lehetővé teszi, hogy a tanár, a tanító a
gyermekek közötti egyéni különbségek figyelembevételével határozza meg a tanulmányi anyag
feldolgozásának szintjét illetve módszerét. Tágabb értelemben az egyéni és csoportkülönbségek
figyelembe-vételét jelenti.
Jó gyakorlatunkkal elértük, hogy hatékony tanulói megismerés után képesek legyünk az egyéni
szükségletek kezelésére. Programunk differenciált tanulásszervezésre épített egyéni
képességfejlesztő program, mely igazodik az egyéni különbségekhez, megvalósítva a teljes
inklúziót. Lényege a tanulás-tanítás folyamatának a tanulókhoz történő igazítása, melyben a
gyerekekre szabjuk a tanulnivalókat a tanítási és nevelési módszereket is. Valljuk az egyéni
bánásmód elvét. Érdekeltté, aktívvá tesszük a gyereket az ismeretszerzés folyamatában, ügyelünk
arra, hogy a tanulási helyzetek élményt nyújtsanak (élménypedagógia) és aktivitásra, a belső
motiváltság kialakítására késztessenek. A konstruktív pedagógiai elvek alkalmazásával elérjük,
hogy minden gyermek saját maga megkonstruálhassa saját tudását. A tanító feladata a tanulás
egyénre szabott feltételeinek megteremtése gondolkodás szintjeihez igazított feladatbank
rendszer működtetésével. Lényeges elemei még az öndifferenciálás elvének működtetése, a
tanulás szervezésének óramodelljei, rugalmas tanrend, formatív értékelés, diagnosztikus
eredményvizsgálatok alkalmazása.
Így a lassabban és a gyorsabban haladó tanuló is a saját ütemének megfelelően fejlődhet.
Célunk megszüntetni a kezdő szakaszban mutatkozó funkció-zavarokat, biztosítani, hogy a tanuló
biztosan, magas színvonalon végezze el azt az alapozó munkát, amely a későbbi eredményes
továbbtanulást megalapozza.
Tantárgyorientált idegennyelv-oktatás
Jó gyakorlatunk minden tanuló számára egyformán lehetővé teszi az idegen nyelv (angol, német)
tanulását első osztálytól, melynek alapelve a kommunikatív nyelvoktatás. A hatékony
nyelvtanítás kulcsa a gyerekek mozgásszeretetében és kíváncsiságában gyökerezik. Emiatt a
motivációt elsődlegesen feladatok, játékok, dalok segítségével valósítjuk meg.
Nyelvoktatásunk arra a fejlődés-lélektani tényre épít, hogy a kisgyermekek természetes
nyelvelsajátítás során, utánzással, könnyedén sajátítanak el idegen nyelveket. E fogékonyságra,
nyelvi érzékenységre építünk. Nyelvtanításunk érdekessége a digitális tábla használatával
interaktív mesék közvetítése tanár-diák interakcióval. 12-14 éves tanulóknál egyre nagyobb
szerepet kap a négy alapvető nyelvi készség integrált fejlesztése, ami motiváló tartalmak,
életszerű szituációk, izgalmas nyelvi játékok keretében történhet. A folyamatos sikerélmény és a
tanulók reális önértékelése hozzásegít a nyelvtanulás iránti motivációs bázis stabil fenntartásához.
Kéttanítós óramodell
A kéttanítós modell alkalmazásának célja, hogy a tanítás, tanulás folyamatában megvalósuljon az
inkluzív nevelés, a teljes integráció. Mindazon kompetenciák fejlesztése megtörténjen, ami
lehetővé teszi mindenki számára a teljes szocializációt.
Feladatai: Mindazon pedagógiai módszerek és eljárások alkalmazása, amelyek elsajátításával a
tanítóban, tanárban és a gyógypedagógusban is kifejlődnek a tanítói-, tanári kompetenciák.
Képesek legyenek a hatékony tanulói megismerés, a differenciált tanulásszervezés, a
professzionális tanári kommunikáció, formatív értékelés alkalmazására, a tanulás tanítására.
Feladat még annak elsajátítása, hogy a gyógypedagógusnak milyen szerepe van a gyerekek
fejlesztésében (pl. tehetséggondozás, felzárkóztatás), illetve a tanítónak az integrált gyermek
fejlesztésében – kölcsönös interakció a két pedagógus között.
Tehetséggondozás gyakorlata a tanulás-tanítás folyamatában
Elveink: Mindenki tehetséges valamiben. Nem siettetünk, és nem korlátozunk, nem „fogunk
vissza” senkit. Mérésen alapuló tehetségazonosítást végzünk. Az általános és speciális képesség
területek folyamatos fejlesztésén túl a tananyagot mélységében, tartalmában, tempójában
gazdagítjuk, dúsítjuk. Differenciált óraszervezéssel biztosítjuk azokat a kereteket, melyek
lehetővé teszik az egyéni tempóban való haladást. A differenciálást kidolgozott óramodellek
segítik, amelyek lehetővé teszik az adott gyermekekkel való individuális munkát, így a fejlesztés
akkor és ott történik, amikor a szenzitív korszakban a speciális képességterület fejlesztésre szorul.
Tehetséggondozást segítő programunk alkalmazásával megnyílik a lehetőség a kognitív
képesség-fejlesztésre, az egyéni tanulási utak meghatározására.
Tanórákba épített pihenés „relaxálással”
A tanórák szerves része a pihentető „relaxálás”, melyet a tanító-tanár a tanórába akkor épít be,
amikor a gyermekeken a fáradtság jelei mutatkoznak. A relaxálás pedagógiai célokat szolgáló
pszichológiailag megalapozott pedagógiai eljárásokkal végzett „lazítás”. Leggyakoribb formája:
halk, megnyugtató zenével aláfestett mesét (legtöbbször a tanító által írt, tan-anyaghoz
kapcsolódó szöveggel) szabad elhelyezkedésben – szőnyegen, párnán ülve fekve v. helyükön
padban – hallgatnak a gyerekek. Önfejlesztő módszer, mellyel a személyiség harmonizálására,
az egész szervezetre, a szomatikus állapot karbantartására hathatunk. Célunk a relaxáció
tanítása – az ellazítás képességének elsajátítása, félelem, feszültség, szorongás feloldásának
megtanítása. A tanulók az „aktív élmények” során belső harmóniát élnek át: „tanóra keretei
között. Ezáltal egész személyiségük, szocializációjuk pozitív irányba fejlődik. Előny, hogy
viszonylag rövid idő alatt is megéreztethetjük az ellazulást, hozzásegítjük a tanulókat a testi-lelki
feszültség oldásához, testi-lelki-szellemi harmónia meg-tapasztalásához. Az egész tevékenység a
résztvevők egymásra gyakorolt hatása – az átélt élmények megosztása, szoros szállá szövése –
erősíti a csoportkohéziót. A jól megválasztott zenének harmonizáló, „pozitív” hatása van. 3-4
perc alatt a gyermek testileg, szellemileg felfrissül és a tananyag elsajátítását újult erővel
folytatja. A „relaxálás” leginkább a szociális kompetenciát erősítő jó gyakorlat, hiszen az
érzelmekre hat, az érzelmi intelligenciát erősíti. Valljuk, hogy tanulóinkban az érzelmek
kifejezése, az önismeret, önfejlesztés, képessége erősödik a relaxálás alkalmazása által.